معاون بهداشت وزارت بهداشت،کمبود پزشک را برای اجرای طرح ملی پزشک خانواده بسیار جدی توصیف کرد و گفت: برای رفع این مشکل تمهیداتی برای جذب نیرو در سال جاری پیش بینی شده است.

کمبود پزشک برای اجرای طرح پزشک خانواده بسیار جدی است

حسین فرشیدی، در پاسخ به این پرسش که گفته می شود، وزارت بهداشت در اجرای  طرح پزشک خانواده با کمبود نیرو بویژه پزشک  مواجه می شود،  برنامه نظام سلامت برای رفع این مشکل با توجه به این که بسیاری از پزشکان تمایلی به حضور در مناطق محروم ندارند، چیست؟  به قدس آنلاین گفت:  از ملزومات اساسی اجرای مناسب هر طرحی تامین بودجه و نیروی انسانی کافی برای آن است. بر این اساس تا دی ماه سال گذشته نیازهای استان ها و شهرستان هایی برای اجرای  برنامه پزشک خانواده احصاء شده است به طوری که الان فهرست کاملی از آن ها  را در اختیار داریم.

وی با اشاره به این که کمبود نیرو از جمله پزشک و مراقب سلامت برای اجرای طرح یاد شده بسیار جدی است، تصریح کرد:  همین حالا اگر بخواهیم  در شبکه بهداشت به صورت مطلوب ارائه خدمات کنیم نیاز به ۶۰ هزار نیرو داریم. بنابراین اگر بخواهیم با داشته های موجود خود طرح یاد شده را اجرا کنیم قطعاً با چالش مواجه می شویم و نمی توانیم  در سطح مناسب و به تعداد قابل قبولی از مراجعان خدمات بدهیم. یعنی پزشکان، مراقبان سلامت و کارشناسانی که فعلاً برای ارائه حجم زیاد خدمات به  مراجعات نداریم کافی نیست بنابراین باید متناسب با نیازها  اقدام به جذب نیرو کنیم.

فرشیدی، با اشاره به این که  تمهیدات لازم  از سوی وزارت بهداشت برای تامین نیروی مورد نیاز برای  اجرای طرح پزشک خانواده  پیش بینی شده است، اضافه کرد: بخش عمده ای از این  تمهیدات به تناوب در سال جاری اجرایی می شود و ان شاء ا... تا پایان امسال  بخش قابل توجهی از نیروهای مورد نیاز  جذب خواهند شد. یعنی جدا از پزشک خانواده به ازای هر سه هزار نفر  دو مراقب سلامت جذب می کنیم که یکی از آن ها ترجیحاً کارشناس مامایی خواهد بود.  

وی جذب نیرو را برای سطح یک یعنی مناطق محروم، اولویت نخست  وزارت بهداشت خواند و گفت: اتفاقاً  ۵۹ شهرستانی که امسال اجرای فاز نخست  طرح پزشک خانواده در آن ها آغاز شده است ، همگی از مناطق محروم کشور هستند.

فرشیدی، در خصوص موضوع  پزشک متخصص برای مناطق محروم هم گفت:  در این خصوص باید دوستان  در معاونت درمان اظهار نظر کنند؛ اما در مجموع شاید در مناطق محروم  به لحاظ برخورداری از نیروهای متخصص کمبودهایی داشته باشیم ولی این چالش تا حدی از طریق نظام سطح بندی خدمات حل می شود. 

معاون بهداشت، وزارت بهداشت سپس به بحث  اصلاح سبک زندگی پرداخت و  تصریح کرد: برای تحقق این هدف  دفتری در معاونت بهداشت این  وزارتخانه دایر شده که برنامه های عمده اش در سال جاری در راستای تغییر سبک زندگی مردم است که از مهمترین این برنامه ها می توان به برنامه ارتقای  سطح سواد جامعه در حوزه سلامت  اشاره کرد.

وی از اضافه وزن ۷۰ درصد ایرانیان خبر داد و گفت: مصرف کالری از سوی افراد باید مطابق  با فعالیت بدنی شان  باشد. اما الان بخش عمده ای از جامعه بیش از نیاز و فعالیت بدنی شان مواد غذایی مصرف می کنند که این موضوع  موجب اضافه وزن شان می شود که خطرات خاص خود را بدنبال دارد. بنابراین اکر  ۱۰   تا ۱۵ دقیقه پیاده روی را در برنامه افراد جامعه قرار دهیم تا آنان بتوانند فقط کمی اضافه وزن خود را کاهش بدهند آنوقت آثار مثبت آنرا درسه عامل بسیار مهم  و پُر خطر سلامتی انسان   یعنی فشار خون ، چربی بالا و دیابت خواهیم دید. چون هرچه افراد از میزان وزن خود کم کنند به همان میزان در کاهش سه عامل خطر تاثیر دارد.  در این صورت آمار سکته های قلبی و مغزی ، دیالیزی ها و...  در کشور کاهش می یابد.  البته برای تحقق چنین هدفی دستگاه ها و نهادهای مسئول مثل شهرداری ها، صدا و سیماو... باید ورود کنند. مثلاً دکوراسیون  شهری باید به گونه ای طراحی شود  که وقتی افراد از خانه بیرون می آیند به ناچار بخشی از مسیرشان را پیاده طی کنند.   

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.